nummerplade billede generator
scootergrisen
2013-08-19 15:23:26 UTC
Jeg kunne godt tænke mig og lave sådan en nummerplade billede generator
hvor man skriver et registeringsnummer fra sin scooter nummerplade også
laves et billede i korrekte størrelse ligesom den ville se ud i
virkeligheden med korrekte farver og font og placering af tegn osv.

Jeg tænker enten at lave det på <canvas> med javascript eller med PHP.

Pladen skulle være 125 × 145 mm og tegn højde 36 mm men hvordan får jeg
det til at spille ?

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal lave det måske i har nogle ideer ?

I kan se hvad jeg mener på http://www.nrpl.dk/high-2012.php der laver de
nummerplade ud fra en masse små billeder som så bliver sat sammen.
Men jeg ville fortrække ikke at gøre det på den måde.
Karl Erik Christensen
2013-08-19 17:37:32 UTC
Post by scootergrisen
[...]
Hvad med at lave selve pladen med css, og så bruge php til at generere
billeder af tal og bogstaver?

Karl Erik.
scootergrisen
2013-08-19 18:07:06 UTC
Post by Karl Erik Christensen
Hvad med at lave selve pladen med css, og så bruge php til at generere
billeder af tal og bogstaver?
Vil gerne have så hele nummerpladen kan downloades som et billede... så
kan folk bruge det som avatar billede eller hvad de har lyst til.

Det bare hvordan jeg får det til at være præcist ud fra de mm mål jeg har.
Karl Erik Christensen
2013-08-19 19:01:32 UTC
Post by scootergrisen
[...]
Jeg vil foreslå at du spørger en litauer - de har vist et større lager
af falske nummerplader :-)

Karl Erik.
scootergrisen
2013-08-20 02:50:16 UTC
Vel ikke scooter nummerplader ?
Arne Feldborg
2013-08-20 17:40:53 UTC
Post by scootergrisen
Jeg kunne godt tænke mig og lave sådan en nummerplade billede generator
hvor man skriver et registeringsnummer fra sin scooter nummerplade også
laves et billede i korrekte størrelse ligesom den ville se ud i
En mulighed kunne vel være, at have et billede af en 'tom' nummerplade
og så sætte tal og bogstaver på i php med gd-lib eller imagic. Og
efterfølgende servere det som et færdigt jpg-billede.

Ikke at det vil være en nem måde at gøre det på, men det vil være
muligt.
--
mvh, A:\Feldborg
***@haunstrup.dk
http://haunstrup.dk/lokal/
scootergrisen
2013-08-20 21:26:52 UTC
Post by Arne Feldborg
[...]
Ja men hvordan udregne jeg så tegnenes størrelse osv når jeg har dem i mm.
Når jeg tegner med PHP så kan jeg jo ikke sige tegn 2 mm fra venstre.
Arne Feldborg
2013-08-20 21:42:26 UTC
Post by scootergrisen
Post by Arne Feldborg
[...]
Nej, du skal arbejde i pixels. Men ellers er forskellen vel ens.

Hvis nummerpladen er 25x25 cm laver du dit baggrundsbillede feks.
500x500 pixels og placere tal og bogstaver.
Derefter reziser du billedet til den størrelse det nu skal have.

Men det er ikke noget man lige laver med venstre hånd på et par timer.
Bare at få tegnet bogstaverne med det rigtige udseende (og lidt
dybdevirkning skal der vel også være) vil nok kræve en del forarbejde.

Faktisk skulle det ikke undre mig, om det ville være det nemmeste at
lave et komplet sæt af tal og bogstaver først, og så bruge dem til at
lægge ind over baggrundsbilledet.
--
mvh, A:\Feldborg
***@haunstrup.dk
http://haunstrup.dk/lokal/
Martin
2013-08-21 09:15:14 UTC
Post by Arne Feldborg
Faktisk skulle det ikke undre mig, om det ville være det nemmeste at
lave et komplet sæt af tal og bogstaver først, og så bruge dem til at
lægge ind over baggrundsbilledet.
Præcis også det som de gør på
http://www.nrpl.dk/high-2012.php

Altså har alle tal og bogstaver som et billede og nummerpladen som baggrund
Arne Feldborg
2013-08-21 22:28:45 UTC
Martin <martinprikaarhofsnabelagmailprikcom> skrev Wed, 21 Aug 2013
11:15:14 +0200
Post by Martin
Præcis også det som de gør på
http://www.nrpl.dk/high-2012.php
Altså har alle tal og bogstaver som et billede og nummerpladen som baggrund
Dog med den forskel, at det her skitserede ville kunne resultere i et
færdigt jpg-billede som brugeren kunne downloade.

Men det er en en omstændelig proces, og det er ikke den rette gruppe for
en længere diskussion om emnet.

Formentlig ville det samme kunne opnåes ved noget avanceret javascript,
men det må andre svare på.
--
mvh, A:\Feldborg
***@haunstrup.dk