jquery anonym eller navngiven funktion på class
Leif Neland
2013-12-19 09:31:01 UTC
Er der forskel på om jeg sætter en anonym/inline eller en navngiven
funktion på et event på en klasse med mange elementer?

enten

$(".knap").click(function() {
// en stor funktion, der gør en masse
})

eller

function storfunktion() {
// en stor funktion, der gør en masse
}

$(".knap").click(function() {
storfunktion()
})

Jeg tror ikke denne duer:

$(".knap").click(storfunktion())

Hvis der nu er 117 elementer med klasse knap, vil den første så lave
117 kopier, een til hver knap?

Leif
--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.
Jonathan Stein
2013-12-19 12:36:04 UTC
Post by Leif Neland
Er der forskel på om jeg sætter en anonym/inline eller en navngiven
funktion på et event på en klasse med mange elementer?
I praksis er det største spørgsmål nok hvad, der er mest overskueligt.

En navngiven funktion kan dog blive overskrevet, hvilket afhængig af
situationen både kan være en fordel og en ulempe.
Post by Leif Neland
$(".knap").click(function() {
storfunktion()
})
Det er - teoretisk - spild at lave en funktion, der kalder en funktion.
Post by Leif Neland
$(".knap").click(storfunktion())
Her kalder du "storfunktion" og binder resultatet til "click".

Hvis du bare vil binde funktionen, skal du bruge:
$(".knap").click(storfunktion)
Post by Leif Neland
Hvis der nu er 117 elementer med klasse knap, vil den første så lave 117
kopier, een til hver knap?
Den kan jeg næppe forestille mig, men jeg har ikke undersøgt det nærmere.

M.v.h.

Jonathan